Nowoczesne strony internetowe to bardzo zaawansowane systemy, które nie tylko potrafią wyświetlać tekst czy grafikę. W tej chwili strona potrafi dostosowywać się do urządzenia na którym jest wyświetlana, potrafi wyświetlać treści indywidualnie dobierane do preferencji odwiedzającego, reaguje na działania użytkownika, pozwala kupować, oceniać, komentować i wchodzić w wiele innych form interakcji z użytkownikiem.

Historia, czyli jak kiedyś tworzyło się strony…

Wiodącym językiem dla stron internetowych jest niezmiennie HTML. Do tej pory zmieniał się bardzo mocno wiele razy, jednak sama idea i główne składowe pozostają te same. Używając czystego HTML’a budowano pierwsze strony internetowe, po prostu ręcznie wpisując kod w pliku tekstowym używając do tego klasycznego Notatnika. Bardziej zaawansowani potrafili w ten sposób tworzyć dość rozbudowane strony.

Po pewnym czasie powstały edytory, które pozwalały tworzyć strony szybciej i wykorzystywać efektywnej dostępne możliwości języka HTML. Takie programy jak Pajączek, Microsoft FrontPage, Adobe Dreamweaver były kultowymi aplikacjami. Część z nich jest do tej pory dostępna.

W międzyczasie pojawiły się języki skryptowe takie jak PHP czy ASP, które wykorzystują zewnętrzne bazy danych (na przykład MySQL) i łączą „siły” razem ze starym poczciwym HTML’em uzupełniając go o CSS czy Javascript.

Jak to się robi teraz.

Można przyjąć że tworzenie stron internetowych odbywa się w tej chwili na 3 sposoby:

  1. Tworzenie kodu strony od samego początku własnoręcznie. Tak zwana „stara szkoła”. Wymaga to bardzo dużej wiedzy programistycznej i bardzo dużych ilości czasu przeznaczanego na tworzenie i testowanie oraz poprawianie błędów.
  2. Tworzenie strony przy użyciu tzw. frameworków, które pozwalają na zbudowanie własnych systemów CMS, ale zbudowanych z elementów dostępnych w Internecie u innych programistów. Przykładowo moduł formularza kontaktowego zaczerpnięty jest od jednego autora, natomiast moduł wyświetlający okno Facebooka od innego. Ten sposób także wymaga dość dużych umiejętności programistycznych – te wszystkie moduły trzeba jakoś połączyć ze sobą.
  3. Korzystanie z gotowych systemów CMS (sprawdź znaczenie skrótu w Słowniczku pojęć), które nie wymagają niekiedy nawet wiedzy programistycznej. Stronę internetową buduje się z gotowych elementów, dokładając odpowiednie moduły i tylko w niewielkim procencie ingeruje się w kod. Takie platformy są dostępne do pobrania bezpłatnie, lub można z nich korzystać w rozliczeniu abonamentowym. Wersja płatna najczęściej uzupełniona jest o wsparcie producenta, który może pomóc na każdym etapie tworzenia strony.
Platformy dla stron i sklepów internetowych

WordPress – moim zdaniem najbardziej funkcjonalna i najbardziej elastyczna platforma dla stron internetowych. Podstawową funkcją było tworzenie blogów, jednak z czasem rozwój tej platformy, a przede wszystkim bogactwo wtyczek pozwoliło na dostosowywanie WordPressa do praktycznie każdego celu. Blogi, strony informacyjne, galerie zdjęć, filmów, katalogi, portale społecznościowe a nawet sklepy internetowe – wszystko to jest możliwe. Nie można tu także pominąć bardzo rozbudowanych możliwości w zakresie SEO (sprawdź Słowniczek pojęć). WordPress jest bezpłatny, podobni jak większość modułów dostępnych dla niego.

Joomla – bezpłatna platforma umożliwiająca tworzenie stron WWW zawierających podstrony statyczne oraz treści dynamiczne (blogowe). Często jest porównywany do WordPressa, jednak moim zdanie ustępuje mu pod względem zarządzania dodatkowymi modułami, czy też w zakresie SEO. Joomla jest platformą, którą można dość łatwo zabezpieczyć przed zagrożeniami.

Drupal – trzeci z graczy na rynku popularnych, bezpłatnych platform CMS. Posiada bardzo dobrze przygotowaną funkcjonalność publikacji treści dynamicznych. Tworzenie i dodawanie artykułów lub nowości jest bardzo prostą czynnością i bardzo dobrze platforma współpracuje w zakresie optymalizacji SEO. Ciekawostką jest to, że system Drupal często wykorzystywany jest w USA do budowy witryn rządowych.

Prestashop – platforma dostępna na podstawie otwartej licencji na oprogramowanie, co pozwala na bezpłatne jej wykorzystywanie oraz modyfikacje w dowolnym zakresie przez użytkownika. PrestaShop powstał we Francji i tam znajduje się główna siedziba firmy, która zajmuje się jego rozwojem. Jest to kompletny system pozwalający na stworzenie sklepu internetowego. Posiada wiele funkcjonalności wbudowanych oraz bardzo obszerną bazę modułów dostępnych na platformie PrestaShop Addons. PrestaShop to platforma najczęściej wybierana na potrzeby integracji sklepów internetowych z zewnętrznymi systemami magazynowymi i księgowymi.

Shoper – platforma e-commerce pozwalająca stworzyć własny sklep internetowy. Jest to system komercyjny, co oznacza że korzystać można z niego jedynie po uiszczeniu opłaty. Shoper daje 2 możliwości rozliczeń – jednorazowy zakup (i możliwość instalacji na własnym serwerze) oraz system abonamentowy. Shoper posiada wiele modułów, które są łatwe w instalacji i konfiguracji, lecz najczęściej ich użytkowanie ponosi za sobą dodatkowe opłaty.

Magento – bezpośredni konkurent PrestaShop. System udostępniany także na licencji otwartej, bezpłatnie. Niedawno jego rozwojem zajęła się grupa eBay. Platforma ta jest często krytykowana za duże wykorzystywanie zasobów serwera. Należy uważać na to podczas wyboru hostingu pod sklep internetowy oparty na Magento.

PHP-Fusion – bezpłatny CMS najczęściej używany do tworzenia małych stron WWW i blogów. Posiada bardzo bogatą historię i szczególnie w jego przypadku widać w jaki sposób takie systemy się rozwijały na przestrzeni ostatnich lat.

Quick.CMS – kolejny darmowy CMS, najczęściej wykorzystywany do tworzenia małych stron. Posiada autorski system zarządzania szablonami. Dzięki niemu można podmienić wygląd strony za pomocą skopiowania zaledwie kilku plików.

osCommerce – platforma pozwalająca na stworzenie sklepu internetowego. Używa on tradycyjnego układu – 3 kolumn, nagłówka oraz stopki. Oprogramowanie obsługuje wiele języków, wiele walut – potrafi przełączać się między nimi i przeliczać wartości.

Zen Cart – system pozwalający tworzyć sklepy internetowe. Oryginalnie odłączył się z projektu osCommerce lecz posiada wiele cech różniących go od głównego projektu. Domyślna instalacja Zen Cart obejmuje wszystko, co potrzebne do utrzymania profesjonalnej witryny sklepu internetowego. Właściciel zarządza produktami, cennikiem, dostawami, biuletynami informacyjnymi, sprzedażą itd. z panelu administracyjnego. Koszyk jest tak skonfigurowany, by przyjmował opłaty uiszczane przy pomocy powszechnie używanych kart i kilku popularnych usługodawców zajmujących się płatnościami online.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.