Nie ma Cię w Internecie, czyli nie istniejesz!
To taki slogan, który często widać, słychać, który często powtarzany jest przez różnego rodzaju agencje marketingowe, blogerów, youtuberów i innych ludzi zaangażowanych w aktywność on-line. Nie będę dowodził tutaj, czy faktycznie to prawda i jakie są korzyści, czy też zagrożenia. Chciałbym jednak pokazać Wam, w jaki sposób możecie zaistnieć w sieci za pomocą jednej z najstarszych usług dostępnych w Internecie.
Strona internetowa to najpopularniejszy obecnie sposób prezentacji treści i ofert w Internecie. To możliwość zaprezentowania siebie i swojego biznesu.
Strony internetowe – jaki rodzaj strony jest dla mnie najlepszy?
Blog – strona, która z założenia posiada regularnie tworzone wpisy, umieszczane cyklicznie. Są to tak zwane treści dynamiczne. Oprócz wpisów, można umieścić na takim blogu statyczne informacje, takie jak dane kontaktowe czy metryczka autora. Istnieje możliwość włączenia komentarzy, które czytelnicy umieszczają pod wpisami. Blog to nie tylko wpisy tekstowe. Treści mogą być uzupełnione multimediami – zdjęciami, filmami, czy muzyką. Taka strona to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą istnieć w Internecie osobiście, jako oni sami lub pod pseudonimem. Ten rodzaj strony pozwala bardzo dobrze prezentować poglądy twórcy oraz zbierać reakcje czytelników.
Strona wizytówka – prosta strona zawierająca przede wszystkim informacje kontaktowe lub formularz kontaktowy. Jest to strona z treściami statycznymi, najczęściej nie posiada żadnych podstron. W ostatnich latach popularne stały się wizytówki zrobione wg one-page-design, czyli zawierające wszystkie informacje na jednej, długiej stronie. Polecam takie rozwiązanie dla małych przedsiębiorstw i osób, które nie mają szerokiej oferty, a także dla tych, którzy chcą po prostu zaakcentować swoją obecność w Internecie.
Witryny firmowe – najczęściej średniej wielkości lub duże strony, które prezentują zakres działalności i ofertę danej firmy. Można na takiej stronie znaleźć dane kontaktowe, informacje o przedsiębiorstwie. Częstą praktyką jest prezentowanie pracowników, szczególnie tych najwyższych szczebli kierowniczych. Firmy zamieszczają niekiedy na swoich witrynach ogłoszenia o pracę, czy pozwalają wysłać CV za pomocą formularza kontaktowego. Często spotykanym trendem na witrynach internetowych stało się umieszczanie aktualności. W zależności od poziomu interakcji z odwiedzającymi, są to informacje o znaczących wydarzeniach w przedsiębiorstwie lub krótkie informacje z życia pracowników. Takie strony mogą posiadać także galerie zdjęć. Witryny firmowe, ze względu na mnogość funkcji, są chętnie używane przez firmy, które za ich pośrednictwem chcą nie tylko zaprezentować klientowi swoją ofertę ale także umożliwić mu prostą interakcję.
Katalogi – są to witryny, które zawierają listę stron, produktów lub usług. Wszystkie informacje są pogrupowane w kategorie, a łatwość dotarcia do konkretnej pozycji katalogu zapewnia wyszukiwarka. Każdy z wpisów katalogu posiada własną podstronę na której znajdują się mniej lub bardziej szczegółowe informacje na jego temat. Katalog jest bardzo dobrym rozwiązaniem, kiedy chcemy zaprezentować w uporządkowany sposób większą ilość pozycji.
Wyszukiwarki – protoplastami wyszukiwarek były wyżej opisane katalogi stron. Kiedy użytkownik Internetu chciał odnaleźć witrynę która go interesowała, korzystał właśnie z katalogu. Po pewnym czasie funkcja katalogowania i prezentacji witryn w kategoriach przestała mieć znaczenie. Miejsce katalogów stron zajęły wyszukiwarki. W Polsce dominującą pozycję ma Google. Firma Microsoft bardzo mocno chce aby jej wyszukiwarka Bing zyskała na wartości, chociaż dostępna jest ona tylko w domyślnych ustawieniach produktów Microsoft. Warto też wspomnieć o Yahoo! – niegdyś bardzo dobre źródło informacji lecz obecnie mocno wyparta przez Google. Wyszukiwarka Google pełni obecnie kluczową rolę jeżeli chodzi o całość istnienia treści w Internecie. Strony internetowe, już na etapie ich tworzenia, są optymalizowane tak, żeby w wyszukiwarce osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz. Nie bez znaczenia jest także możliwość wykupienia reklamy, czy prezentacji produktów bezpośrednio w wynikach Google.
Sklepy internetowe – strony dające możliwość zakupienia produktów (fizycznych lub cyfrowych) bądź też usług. Sklep internetowy musi posiadać określone elementy, które po pierwsze wynikają z jego funkcjonalności, a po drugie wymagane są przez regulacje prawne. Najważniejsze elementy funkcjonalne to katalog produktów, koszyk i strony informacyjne. Sklep internetowy daje najczęściej możliwość przeprowadzenia całości procesu zakupu – od wybrania produktu z katalogu, poprzez dodanie do koszyka, wybranie sposobu dostawy i rodzaju płatności, do finalizacji transakcji poprzez przekierowanie klienta do strony za pomocą której dokona on płatności.
Portale informacyjne – najbardziej obszerne objętościowo i funkcjonalnie strony internetowe. Głównym celem portalu jest zebranie w jednym miejscu większej ilości usług, na przykład aktualności, pogody, kursów akcji na giełdzie, kursów walut, poczty e-mail, prostych stron blogowych, katalogu stron, czatu i innych. Portale najczęściej są ogólnotematyczne. Każdy znajdzie na nich coś dla siebie. Istnieją jednak także takie portale, które są nakierowane na określoną dziedzinę lub nie posiadają tak dużego zakresu funkcjonalności. Aby posiadać swój własny portal, przede wszystkim należy mieć możliwość publikowania dużych ilości wartościowych treści i dostarczania wielu usług, które ten portal zaoferuje odwiedzającym.
Rodzaje stron internetowych – podsumowanie
Kiedy jesteśmy zdecydowani, że chcemy mieć stronę internetową, kolejnym pytaniem najczęściej jest – jakiego rodzaju będzie to strona. Powyższy artykuł powinien pomóc Wam w dokonaniu wyboru oraz podczas rozmów z agencją, która taką stronę ma dla Was wykonać. Jaki rodzaj odpowiada Wam najbardziej? Napiszcie proszę w komentarzu poniżej.
Wizytówka z samodzielną możliwością edycji strony. 😀